Image Alt

Kuvo TV

[Osvrt]: eFootball ver. 1.0.

Nakon brutalnih i apsolutno zasluženih kritika od strane igrača koje su prvotnu (0.7 čini mi se) verziju eFootballa smjestile na apsolutno posljednje mjesto u povijesti video igara, nekoliko odgoda i 6 mjeseci kasnije dobili smo verziju 1.0. 6 mjeseci kasnije Konami je izbacio 1.0 verziju igre na kojoj su (ovo je očito laž) radili prethodne 2-3 godine. Ponavljam ovo samo da bi potvrdili očiti bullshit koji je prožeo ovaj projekt od samog početka. Titulu najgore video igre svih vremena zaista nije lako dostići budući da postoji toliko kandidata tokom svih ovih godina, ali Konami je u tome uspio. Pri recenziranju prvotne verzije dao sam ovoj igri ocjenu 2.8 i zaista nisam promašio, kao niti većina recenzenata. Očito ponukani užasnim prijemom igre (čitaj ovo ovako: nitko neće igrati, odnosno kupovati coins-e) Konami se odlučio na korak nazad i ponovno razmišljanje o tome što su izbacili i u kojem stanju. Danas tako imamo eFootball 1.0 i bazu onoga što možemo u budućnosti očekivati. Mobile cross-play je u međuvremenu misteriozno nestao iz najava, a igra je djelomično vraćena na neke stare kontrole i načine igranja. Djelomično.

Zaista ne znam koja mi je ovo više recenzija PES-a ili FIFA-e, no dobar dio njih se temeljio na online načinu igranja i segmentima koji je tamo određuju. Na sreću (sarkazam) Konami je donio SAMO Dream Team mod (myClub) u ovoj verziji, apsolutno zanemarujući igrače koji igraju offline Master Ligu, Become a Legend ili bilo što drugo. Ne postoji. Nema. Zasad, kažu. A što nam donosi taj novi, revolucionarni myClu.., pardon Dream Team? Malo toga novog, nažalost. Sistem napredovanja je vraćen u 2018. gdje od 10. divizije pokušavate doći u 1. Svaka divizija zahtijeva određen broj bodova za napredovanje ili ostanak u istoj diviziji i to je otprilike to. Igra se za određeni prestiž i kakve-takve nagrade u obliku GP-a i trenera koje koristimo za napredovanje igrača. Ok. Najveća boljka PES igara unazad nekoliko godina je bila nedostatak ikakvog kvalitetnog sadržaja unutar myCluba, a to se niti ovdje nije promijenilo. Dodatni sadržaj se sastoji od nekoliko non-ranked evenata protiv drugih igrača ili protiv AI-a, a donose mizerne nagrade i apsolutno su nebitni i nezanimljivi. Ne zaboravimo, u drugom smo tjednu ove verzije, sve bi trebalo pucati od raznih evenata koji će privući igrače i pokazati da ova igra ipak ima nekakvu budućnost. No, dobro. Imamo nove legendarne i in-form igrače koje možemo kupovati putem coins-a. Oni se redovito mijenjaju, naravno. Sistem gradnje ekipe se ipak ponešto promijenio, zapravo nabolje. Od sada kupujemo igrače koje zapravo želimo i za koje imamo novca, naravno. Sistem dobivanja igrača se više ne temelji na apsolutnoj lutriji random number generatora, pa sada actually možemo kupiti prokletog desnog beka ukoliko nam treba. Prodati ga, nažalost, ne možemo, postoji samo opcija ‘release from club’ za koju dobivate mizernu cifru. Ocjene igrača su sada poprilično umanjene i više nema apsolutnih must have igrača bez kojih se ne može računati na nekakav uspjeh. To je izuzetno pozitivna stvar koja omogućuje situaciju gdje je većina ekipa ipak drugačija i donosi mogućnost sklapanje ekipe po vlastitom guštu bez nužnog žrtvovanja rezultata zbog toga. Barem sada dok Konami još nije izbacio neku legendarnu nezaustavljivu verziju nekih igrača. Sustav treniranja i napredovanja igrača je također promijenjen pa sada možemo sami birati način na koji ćemo razvijati svakog pojedinog  igrača. Nekome fali brzine, nema problema, stavite poene u brzinu. Obrambeni ne može dodati, nema problema, pojačat ćemo dodavanja. You get the point. Treba paziti i na to da nam igrači budu kompatibilni sa menadžerom kojeg imamo, pa imamo i opciju treniranja tog segmenta. Naime, još uvijek treba kupiti menadžera za ekipu, a oni sa sobom nose određene stilove igre koji im odgovaraju ili ne odgovaraju. Ovome MORATE prilagoditi i igrače inače vaša ekipa, koliko god bila dobra, jednostavno neće funkcionirati. Ovo se nekad zvao Team Spirit, a sada je Team Playstyle. Još jedna odlična promjena je to što sada možemo slobodno mijenjati formaciju bez obzira na menadžera i stil koji mu leži, dok je prije svaki menadžer sa sobom nosio i određenu fiksnu formaciju sa kojom se moralo igrati. U igri postoji 5 načina igre i ovisno kako želite igrati, tako kupujete i menadžera. Oni najbolji obično imaju dobru ocjenu za 2 od tih 5 stilova igre, pa nude određene opcije u promjenama načina igranja čak i unutar jedne utakmice. Tih 5 stilova je poprilično bazično i nedovoljno, ali recimo da pokrivaju ono što većini igrača treba. Possesion game, Quick counter, Long ball counter, Long ball i Out Wide nije baš Football Manager razina, ali će otprilike zadovoljiti zasada. Unutar toga i formacija još uvijek možemo malo pomicati pozicije i mijenjati im role, pa će igrači eksperimentirati i nalaziti svoju idealnu formaciju i stil.

Grafički ova igra izgleda malo bolje od prvotne verzije, kojekakvi bugovi i glitchevi su umanjeni u velikoj mjeri, ali nemojte očekivati nešto neviđeno, dosta ih je još tu. Prolazna ocjena i ništa više s napomenom da cut-scene sa sobom još uvijek donose ogroman pad FPS-a i izazivaju glavobolju, što zbog toga, što zbog svoje neinventivnosti. Zvuk je čak i ispod prolazne ocjene, no to je nešto na što su igrači PES-a već dobrano navikli. Komentatore ne treba spominjati izuzev toga da se nisu promijenili već sigurno 4, 5 godina. Očajno. Istu riječ mogu primijeniti i na sučelje i menije. Izuzetno neresponzivni, spori i očito rađeni za mobilno igranje sa bojama koje vam napadaju najranjivije dijelove mozga. Apsolutna katastrofa, to je sve što mogu reći.

Prebacimo se na onu daleko najbitniju stvar, a to je naravno gameplay. Povratak igre na neke stare kontrole i opcije donio nam je hibrid PES-a 2021, mobilne igre i eFootballa. Jedan od najočitijih problema prvotne verzije uz samu promjenu kontrola bio je i neočekivani nestanak presinga sa drugim igračem, te užasno odrađen način igranja obrane. Presing sa drugim (AI kontroliranim igračem) je sada opet tu, ali nije dobar. Na stranu što se izvodi pomoću R1 tipke (to možete i promijeniti), igrač koji izvršava presing radi to izuzetno neinteligentno. Da pojasnim, kada ga aktivirate taj igrač otprilike kao bik ide točno na loptu i ništa drugo, a svaka promjena smjera lopte ga apsolutno izbacuje iz tračnica i donosi komično kretanje, vrtnju u krug oko protivničkih igrača i generalnu neefikasnost. Presing je koristan u određenim situacijama gdje je igrač pozicioniran točno i u svojoj putanji može presjeći liniju dodavanja, pa čak i oduzeti loptu, no sve je to previše situacijski uvjetovano da bi konzistentno funkcioniralo. Kad u to uključimo i činjenicu da AI ponekad valjda nasumično bira igrača koji ide u presing dobivamo nešto što iskreno više šteti nego pomaže. Dojma sam da je Konami nakon outragea igrača vratio opciju presinga sa drugim igračem, ali su to odradili poprilično bazično i rezultatski dosta loše, neusporedivo sa npr. PES-om 21 gdje taj presing isto nije bio nešto posebno dobar, ali ipak miljama ispred ovoga što sada imamo. Igranje obrane je sada malo bolje nego u prvotnoj verziji, ali još uvijek daleko od dobroga. Pomoću X tipke još uvijek pratimo igrača, a pri prilasku imamo opcije kocke, L2 tipke ili kruga za razne tackle-ove. Oni sami po sebi nisu loši, ali problem koji se ovdje javlja je suđenje, tj. nedostatak ikakvog kriterija. Za nepostojeće prekršaje ćete u određenim situacijama dobiti i crvene kartone, dok se za neke brutalne startove ne dogodi ništa. Zaista random.

Isto tako, sve što funkcionira na cijelom terenu unutar 16-terca ipak ne vrijedi. Kada se bilo kakva akcija odvija unutar kaznenog prostora, sva pravila, fizika i kemija padaju u vodu te nastaje čisti kaos na koji igrači imaju jako malo ili ništa utjecaja iz nekog razloga. Igrači padaju, lopta se odbija na neshvatljive načine, tackle-ovi se mijenjaju, golmani ne reagiraju, obrambeni usporavaju i poglupljuju. Teško je objasniti, ali kazneni prostori su često crne rupe u kojima se događaju neshvatljive situacije i iz kojih je uvijek pitanje tko će izaći živ. Općenita tromost i nepokretnost igrača ovome svakako ne pomaže. Uslijed smanjenja ocjena igrača Konami ih je sada napravio poprilično nepokretnima, a u kombinaciji sa fizikom igre gdje su igrači još uvijek kao brodovi te svaka promjena smjera sa sobom nosi velike probleme, pitanje pobjednika često odlazi na stranu onoga koji igra manje agresivno. Ovo se najviše odnosi na obrambene igrače koji imaju strašnih problema pri ikakvoj promijeni smjera, a samim time i pri pokrivanju napadača. Rezultat je spamanje lopti u prostor na koje obrambeni užasno loše reagiraju i uvelike kasne. No, da bi umanjili taj efekt, Konami je ofenzivne igrače napravio identično glupima, ali od onog trena kada prime loptu. Mozak tada kaže doviđenja, ocjene za dribling, brzinu ili kontrolu lopte više ne znače puno, a razliku više ne radi skill već mogućnost prepoznavanja gdje će fizika igre popustiti. Navodim situacije koje se ne događaju baš stalno, ali se svakako događaju previše da bi mogao konstantno uživati u igri. Pozdravljam usporavanje gameplay-a, ali ne na ovakav način gdje je svaki krivi korak igrača put u katastrofu jer mu treba 5 sekundi da se od njega oporavi. Ako ubrojimo ovdje i standardne PES probleme kao užasno nelogično prebacivanje igrača, čestu neresponzivnost i prolaženje lopte KROZ igrače jer sama igra to nije tako zamislila nismo se pomaknuli baš previše unaprijed. Problem koji su digli i na novu razinu primjerice je trenutak nakon udarca ili gubitka lopte igrača gdje taj igrač i svi njegovi suigrači u blizini instantno staju na sekundu-dvije, gube volju za životom i ne reagiraju na lopte koje prolaze kraj ili KROZ njih. Sve ovo sa sobom nosi ogromne frustracije i otkriva velike probleme ove verzije igre. Još jedan izuzetno iritantan problem je puštanje prednosti koji developeri ove igre izgleda baš ne mogu shvatiti. Najviše je ovo izraženo pri zaleđima koja se sude svako malo iako lopta nije niti upućena niti došla blizu igrača u zaleđu. Štoviše, nakon presječene lopte i dobre šanse za kontranapad, igra će redovito suditi zaleđe, prekinuti svaku šansu kontre i odvrtiti jednu ili dvije glupe i nepotrebne animacije koju ponekad ne možete ni prekinuti.

Samo ću napomenuti jednu „inovaciju“ koju je Konami stavio u igru, a zove se „Stunning shot, pass ili cross“, ovisno što radite. Držanjem L2 tipke i udarcem, dodavanjem ili centaršutom, power bar postaje ljubičast i nešto spektakularno bi se trebalo dogoditi. Pokušao sam ovo nebrojeno puta i dok udarac zna završiti golom, centaršutevi i obična dodavanja su nepromijenjeni izuzev činjenice da vašem igraču za to treba otprilike 2 sekunde duže što sa sobom nosi veliki rizik gubitka lopte, dok je nagrada za to apsolutno zanemariva. Konami je ovo još davno najavljivao kao game-changer, na kraju je ispao običan gimmick.

Unazad tjedan dana sklepao sam svoju ekipu koja nije nešto posebno moćna, krenuo iz 10. divizije i došao u 2. diviziju sa možda 2 poraza na cijelom tom putu. Iako sam bio dobar PES igrač, ovo sam uspio isključivo zbog shvaćanja koliko su neke stvari u igri loše napravljene, pa sam dosta puta prepustio protivnicima da se sami pobijede. Kako sam ekspresno došao do 2. divizije, ekspresno sam vezao 4 poraza i ispao iz nje jer odjednom više ništa nije funkcioniralo. Dijelom zbog boljih protivnika, ali velikim dijelom i zbog toga što ova igra nema nikakvu konzistentnost niti konstantu. Na cijelom tom putu bilo je samo nekoliko zaista dobrih utakmica u kojima sam većinom uživao, no svaka od njih je imala svoje crne rupe i elemente  ničime izazvanog kaosa. Iako je ovo neupitno bolja igra od prvotne verzije, većina problema iz PES-a je još uvijek tu, a kada dodamo i minuse koje ova nova verzija nosi sa sobom u pogledu čudne fizike igrača, tromosti i neresponzivnosti, dobili smo, ponavljam opet, hibrid PES-a, mobilne igre i eFootball-a koji ipak nije dobar.

Pri izlasku prvotne verzije eFootballa i opće negativnosti koja je uslijedila, neki streameri i recenzenti su govorili kako sami temelji ipak s vremenom mogu donijeti dobru igru i poboljšanja. Nakon izlaska ove verzije nekakvo opće mišljenje je da sve to skupa nije previše dobro, ali je u skladu s tim navedenim temeljima i drži korak u pravom smjeru. Iskreno, osobno nisam siguran da je. Nisam siguran da temelji ove igre mogu u budućnosti donijeti nešto previše dobro. Iako sam na trenutke uživao u igri, brzo su uslijedile minute frustracije i WTF izraza na licu. Ako u ovo ubrojimo Konami i njihove gluposti o next-gen naslovu na kojem rade godinama i njihov track-record unazad puno godina, kao i njihovu pohlepnost i nemar prema igračima, teško je reći da će ikad više Konami imati konkurentnu nogometnu igru. Cijela priča unazad 2 i po godine, u korelaciji sa verzijom igre koju su izbacili, odaje dojam da na ovom IP-u radi skeleton crew koji se trudi donekle ugoditi igračima, te u isto vrijeme izmusti bilo što od istih tih igrača. Puno novih imena za stare stvari koje su tu već godinama sa istim problemima neće donijeti ništa previše dobroga.

Nema smisla davati ocjenu svakoj novoj verziji ove igre, ali u trenutnom izdanju bi to bilo otprilike

5 od 10.